De route naar Nairobi die van Brussels Airlines naar Lufthansa verhuist, ziet al een downgrade nog voor de opstart ervan. Eind oktober verhuist de route van Brussel naar Frankfurt, maar de A340-300 die Lufthansa voor Nairobi gepland had, is nu gedowngraded naar een B737-700 van PrivatAir. Enkel op piekdagen zal Lufthansa sporadisch de A340 inzetten.
Vanaf 24 oktober stopt Brussels Airlines definitief met het vliegen naar Nairobi. Binnen de Lufthansa Group werd beslist dat de Nairobi-route vanaf Brussel, waarmee Brussels Airlines al sinds de oprichting in 2002 actief is, verhuist naar Frankfurt en door Lufthansa zal worden uitgevoerd. Maar terwijl Lufthansa de vluchten initieel vier keer per week met een A340-300 plande, reduceert Lufthansa de frequentie nu naar drie keer per week en wordt de route door een B737-700 van PrivatAir uitgevoerd in plaats van de A340.
De downgrade betekent een sterke capaciteitsvermindering naar Nairobi binnen de Lufthansa Group. Terwijl de A340-300 van Lufthansa plaats biedt aan 279 passagiers, beschikt de B737-700 van PrivatAir die Lufthansa gebruikt maar over 86 stoelen (20 in business en 66 in economy). Ook het aantal frequenties daalt sterk. Brussels Airlines vloog dit seizoen vijf keer per week naar Nairobi en dat met tussenstops in Bujumbura of Kigali. Lufthansa vliegt nu maar drie keer per week.
De verschuiving van de Nairobi-route van Brussel naar Frankfurt werd begin deze zomer bekendgemaakt. In ruil voor Nairobi kreeg Brussels Airlines de Accra-route van Lufthansa. Vanaf 26 oktober vliegt Brussels Airlines terug naar de hoofdstad van Ghana. Brussels Airlines vloog enkele jaren geleden ook al op Accra, maar zette de route in 2012 stop.
Voorlopig staat de B737-700 al tot eind augustus in de timetable van Lufthansa naar Nairobi. Tijdens piekperiodes zou de maatschappij mogelijk wel upgrades doorvoeren naar de A340, maar hoe vaak dat gaat zijn, is niet duidelijk. Behalve Lufthansa vliegt ook dochter Swiss vanaf Zürich naar Nairobi.