Emirates krijgt toestemming voor tweede A380-vlucht naar AMS

De route tussen Dubai en Amsterdam doet het goed bij Emirates. De maatschappij is pas sinds 2010 actief op Schiphol, maar vliegt ondertussen elke dag twee keer tussen beide steden. Eén vlucht wordt uitgevoerd door de Airbus A380, de andere door een Boeing 777. Na lang aandringen, kreeg Emirates nu de toestemming om vanaf 1 februari ook op de tweede vlucht een A380 in te leggen.

De Emirati’s drongen al langer aan op het inzetten van een groter toestel op de tweede dagelijkse vlucht, maar de Nederlandse overheid hield de boot af. Nochtans bepalen de bilaterale overeenkomsten tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten dat er geen beperkingen zijn over het aantal luchtvaartmaatschappijen, het aantal vluchten, het type toestel of het aantal stoelen dat wordt aangeboden.

Wel bepaalt het verdrag tussen beide landen dat het aanbod afgestemd moet worden op de vraag en dat de diensten van andere luchtvaartmaatschappijen (lees: KLM) niet op een onredelijke wijze worden getroffen. De aanvraag van Emirates voor inzetten van een tweede A380 werd door staatssecretaris Dijksma grondig onderzocht en hij zegt “geen aanwijzingen te hebben om de inzet van een tweede A380 tegen te houden”.

Hoewel de overheid dus geen bezwaar heeft tegen een tweede A380 van Emirates, is de pilotenvakbond VNV (Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers) furieus over de beslissing. Zij proberen al langer te vechten tegen de volgens hen oneerlijke, gesubsidieerde concurrentie van maatschappijen uit het Midden-Oosten. Volgens de VNV zullen andere maatschappijen zo veel klanten verliezen en hun netwerk zien afbrokkelen.