Een bewogen jaar voor het kleine ‘Deurne’

Het jaar 2015 was voor Antwerp Airport in Deurne misschien wel het meest bewogen jaar sinds WOII. Voor het eerst werd Deurne geconfronteerd met ‘grote’ vliegtuigen en grote aantallen in passagiers. We blikken eens terug naar hoe het juist allemaal verliep en wat we kunnen besluiten uit het afgelopen jaar.

We starten op 26 januari 2015, toen keerde de ‘Vlaamse Luchtvaartmaatschappij’ terug naar haar roots en startte ze haar eerste route op van Antwerpen naar Gèneve. Vooral een welkome toevoeging voor de zakenreizigers die altijd langs het drukke Zaventem moesten reizen. Tien wekelijkse vluchten werden er ingepland en bij deze nieuwe start voor VLM werd een historisch jaar voor de luchthaven ingezet.

In maart bereidt de luchthaven zich volop voor voor de komst van Jetairfly naar Antwerpen. Ondertussen heeft VLM haar verdere uitbreidingsplannen vanuit Antwerpen bekendgemaakt. Ze zal vanaf april op weekdagen dagelijks tweemaal naar Hamburg vliegen en op de middag naar Southampton waardoor drie belangrijke havens in Europa in de lucht met elkaar zullen worden verbonden. De route naar Genève verloopt volgens de maatschappij zoals gepland.

Deurne introduceerde ook betalende parkeerplaatsen, tot ongenoegen van de vaste klanten van het restaurant in de terminal die hun uitstapjes voortaan wat duurder zullen zien uitdraaien. Volgens de luchthaven zouden de prijzen in vergelijking met de omliggende luchthavens wel zeer goed meevallen. Tot 2015 moest je immers voor geen enkele parkeerplaats rondom de luchthaven betalen en dat is in deze tijden toch redelijk uitzonderlijk.

IMG_5387_

We springen naar vrijdag 17 april, nog nooit was het zo druk op het terras van Belair als vandaag en je kon bijna elke Belgische vliegtuigspotter rondom de strook van anderhalve kilometer vinden. Op de middag was het dan zover, onder de stralende middagzon kwam de allereerste Jetairfly-vlucht aan in Antwerpen. Heel de apron was bezaaid met pers, bestuur en liefhebbers die niet konden wachten om de eerste Embraer van Jetair op Antwerpen van wat dichterbij te kunnen bekijken.

Jetairfly startte met 15 wekelijkse vluchten naar Europa, zowel naar zaken-, citytrip- als vakantiebestemmingen. Vooral het feit dat voor het eerst sinds lang weer een commercieel straalvliegtuig dagelijks naar Antwerpen kwam, was redelijk uitzonderlijk. Tot nu toe werden zo goed als alle lijndiensten uitgevoerd met Fokker 50’s. De komst van de Embraer zorgde voor wat ongerustheid bij de buurtbewoners. De ene klaagde over het geluid, de ander dan weer over de luchtvervuiling maar elke vliegtuigkenner weet dat een oude Fokker ongeveer evenveel geluid meebrengt als een moderne jet en dat een moderne jet op ecologisch vlak in verhouding ook evenveel vervuiling meebrengt als een bijna dertigjarige turboprop.

In oktober breekt voor de luchtvaart het winterseizoen aan en daarmee worden de vluchten van Jetairfly lichtjes gereduceerd, wel wordt er door VLM een kleine lijndienst naar het Engelse Birmingham opgestart met drie wekelijkse vluchten.

Oudjaar nadert en dan zullen we de cijfers er maar eens bijhalen: in 2014 kwamen er 121.357 passagiers over de vloer en in 2015 zullen het er naar schatting ongeveer 220.000 zijn. Een tekeningetje hoeven we er niet bij te maken om aan te tonen dat 2015 een topjaar was voor de luchthaven. Onderstaande statistiek zegt ons nogmaals dat Jetair een groot aandeel heeft gehad in de groei van de luchthaven en zo ziet de toekomst er voor de luchthaven nog rooskleuriger uit. Zo opent Jetair volgende zomer twee nieuwe routes naar Nador en Split en daarmee worden Marokko en Kroatië voortaan ook verbonden met Antwerpen. En natuurlijk mogen we de nieuwe uitbater EGIS niet vergeten die in dit verhaal zeker een belangrijke rol heeft gespeeld.

Knipsel

Spijtig genoeg kunnen we het jaar niet volledig positief eindigen. De boekingen voor de Geneva Express in februari en de rest van 2016 zijn gesloten en hoewel nog niets officieel is aangekondigd door VLM zal na 13 maanden ,de route waarmee 2015 werd ingezet, wellicht stopgezet worden. Maar laat dit zeker geen hindernis zijn voor wat wellicht een nog mooier 2016 zal worden.