Luchthavens Antwerpen en Oostende nog steeds 20 procent minder passagiers t.o.v. 2019

Zowel de luchthaven van Antwerpen als die van Oostende konden het jaar afsluiten met een sterke stijging van het aantal passagiers ten opzichte van 2021. Toch liggen de passagiersaantallen nog een vijfde onder het niveau van dat van 2019.

Luchthaven Antwerpen
In totaal verwelkomde de luchthaven vorig jaar 239.500 passagiers, een stijging van 63% ten opzichte van 2021 en opnieuw 79% van het aantal reizigers dat in 2019 via de luchthaven reisden. In september en oktober was de luchthaven vijf weken gesloten door de heraanleg van de start- en landingsbaan. Deze werken waren noodzakelijk om de vliegtuigen ook de volgende jaren op een veilige manier te laten landen en opstijgen.

“Na twee uitzonderlijke en moeilijke jaren kon er in 2022 weer volop gereisd worden. De luchthaven kan over het volledige jaar dan ook mooie passagierscijfers en een uitstekende bezettingsgraad optekenen”, zegt CEO Eric Dumas. “Tussen april en augustus verwelkomde onze luchthaven hetzelfde aantal passagiers als in 2019. Dat er opnieuw zorgeloos gereisd kon worden, was duidelijk zichtbaar.”

“Luchthaven Antwerpen heeft de doelstelling om tegen 2025 jaarlijks meer dan 310.000 passagiers te verwelkomen. De opstart van de route naar Bolzano met SkyAlps en de heropstart van de vluchten naar London City met Luxair in januari moeten hiertoe bijdragen”, zegt Dumas. “Ook de grotere en zuinigere toestellen die TUI fly in 2023 in gebruik zal nemen moeten ervoor zorgen dat nog meer reizigers via Antwerpen kunnen vertrekken. Verder blijven we sterk inzetten op route development en hopen wij de maatschappijen te kunnen overuitgen om van en naar Antwerpen te vliegen.”

Het business segment heeft dit jaar een recordjaar opgetekend. Op jaarbasis stijgt het aantal zakenvluchten met 30% in vergelijking met 2021. Ten opzichte van 2019 stijgt het aantal vluchten met 13%. “De  markt heeft een snel herstel gekend na de coronapandemie. Dankzij de maatschappijen die privéjets inzetten zoals FlyingGroup, ASL Group en The Aviation Factory bloeit de business/private luchtvaart in Antwerpen als nooit tevoren. Dat Luchthaven Antwerpen een belangrijke zakenluchthaven is, wordt met deze groeicijfers nog maar eens bewezen”, zegt CEO Eric Dumas.

Luchthaven Oostende
In totaal kreeg de luchthaven vorig jaar 369.363 passagiers over de vloer. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van 2021 en opnieuw 81% van het aantal reizigers dat in 2019 via onze luchthaven reisden. “Een zeer mooi resultaat. In december verwelkomden we evenveel passagiers als in december 2019. Een mooie voorbode voor 2023”, zegt CEO Eric Dumas.

In 2023 wordt de Turkse bestemming Antalya opnieuw aan het vluchtschema toegevoegd. “In totaal kunnen reizigers opnieuw naar 13 Spaanse, Griekse en Turkse bestemmingen vliegen. We verwachten in 2023 minstens evenveel passagiers als dit jaar”, besluit Dumas. 

Het vrachtvervoer via Luchthaven Oostende-Brugge laat voor het derde jaar op rij een mooi resultaat optekenen. Dit jaar werd iets meer dan 51.000 ton vracht afgehandeld op onze luchthaven. “Het verhandelde vrachtvolume ligt dit jaar iets later dan vorig jaar. Toen handelde onze luchthaven 62.000 ton af. 2021 was dan ook wereldwijd een buitengewoon sterk jaar. Deze lichte daling hadden we verwacht en beperkt zich niet enkel tot onze luchthaven. De economische ontwikkelingen hebben wereldwijd gezorgd voor een licht lagere vraag naar luchtvrachtvervoer”, zegt Dumas.

“Met 51.000 ton halen we hetzelfde resultaat als in 2020 en merken we nog steeds een stijging van 107% in vergelijking met 2019 (24.700 ton). De investeringen door de luchthaven, afhandelaarsbedrijven en externe partners in de verdere ontwikkeling van het vrachtvervoer werpen duidelijk hun vruchten af. In het voorjaar zal ook de nieuwe cargoloods, die Versluys Logistics op onze luchthaven bouwt, opgeleverd worden. We verwachten dan ook dat de vrachtvolumes de volgende jaar verder zullen toenemen.”

Egyptair en Qatar Airways blijven de belangrijkste cargomaatschappijen die onze luchthaven aanvliegen. Egyptair voerde dit jaar 30% meer vluchten uit via Luchthaven Oostende-Brugge in vergelijking met vorig jaar. De luchthaven ontving in 2022 met Mesk Air ook een nieuwe maatschappij die Oostende wekelijks aandoet. Daarnaast blijft onze luchthaven zeer aantrekkelijk voor humanitaire missies en kleinere vrachtvluchten met onder andere auto-onderdelen aan boord.

Het aantal zakenvluchten steeg het afgelopen jaar met 12% op Luchthaven Oostende-Brugge. “Business aviation is een belangrijke pijler voor onze luchthaven. Sinds 2019 beschikt onze luchthaven dankzij NSAC over een gloednieuwe Business Terminal. NSAC biedt zakenreizigers de snelheid, het comfort en de discretie die zij nodig hebben. Deze stijging is een mooie bekroning voor het harde werk en de investeringen van NSAC. Samen met NSAC zullen we onze luchthaven blijven promoten”, zegt Dumas.

Bron: Luchthaven Antwerpen en Luchthaven Oostende