iPad voor Alaska Airlines piloten

Als eerste grote binnenlandse luchtvaartmaatschappij kiest Alaska Airlines resoluut voor de paperless cockpit. De klassieke flightbag gaat eruit, de iPad neemt zijn plaats in. De piloten schakelen op termijn volledig over op Apple’s hebbeding.

De maatschappij noemt verschillende voordelen bij het gebruik van de iPad. Ze verhogen de veiligheid, de efficiëntie gaat omhoog én het beschermt het milieu. De 613 gr wegende tablet computer vervangt de 11 kg wegende klassieke papieren manuals die de piloten nodig hebben. Alle piloten zullen overschakelen op de iPad, dit gedurende een fase, die al half juni voltooid zal zijn.

Er werd niet zomaar beslist om over te schakelen op de tablet computer. Eerst werd een grote testfase uitgevoerd, waaruit moest blijken of het apparaat de functie van flightbag kon vervangen én of het personeel er goed aan de slag mee kon. Een goeie 100 piloten,instructeurs en afgevaardigden hebben het apparaat uitvoerig kunnen testen tijdens het winter -en lenteseizoen. Nu is definitief beslist om het apparaat overal in te voeren. Een primeur, Alaska Airlines is hiermee de eerste grote binnenlandse luchtvaartmaatschappij die komaf maakt met papieren manuals.

“We’ve been exploring the idea of an electronic flight bag for several years, but never found a device we really liked,” aldus Gary Beck, Alaska Airlines’ vice president of flight operations. “When the iPad hit the market, we took one look at it and said this is the perfect fit.”

De iPad is voorzien van de app GoodReader. Deze app is voorzien van 41 vluchtschema’s, systems en performance manuals, referentie kaarten,… De elektronische manuals zijn voorzien van hyperlinks om snel van het ene onderwerp naar het andere te gaan. Dit bespaard het klassieke geblader van de ene naar de andere checklist in geval van problemen. Er word ook gebruik gemaakt van kleurenafbeelding wat het voor piloten makkelijker en aangenamer moet maken om te werken. Het updaten gebeurt eenvoudig door een klik op het systeem. Volgens het oude systeem moeten de manuals handmatig gewijzigd worden, vaak pagina per pagina, wat een arbeidsintensieve bezigheid is. De iPad valt onder het Class 1 type elektronisch apparaat, wat inhoud dat het tijdens take-off en landing opgeborgen moet worden (Federal Aviation Administration regulations).

Buiten de digitalisering van de papieren manuals is Alaska Airlines ook bezig met de omzetting van papieren naar elektronische charts. Hierdoor is het niet meer nodig dat elke piloot zijn eigen copy heeft van de airport charts.

Deze twee initiatieven krijgen de actienaam “Bye, Bye, Flight Bag,” mee en besparen niet minder dan 2.4 miljoen papieren. Bijkomend voordeel is dat heel dit project amper geld kost. Er wordt immers volop bespaard op papier, toners, distributie en zelf fuel kost aangezien elk vliegtuig een paar tientallen kilo’s lichter is.