Jet Airways (9W) en dochtermaatschappij JetLite maken samen elke dag ongeveer twee miljoen dollar verlies. Dat maake de general manager, Vishwanath, vandaag bekend. Momenteel verliest 9W op zijn binnenlandse markt elke dag 0,5 miljoen dollar verlies en JetLite gaat ook nog eens voor het zelfde bedrag. Op de internationale markt verliest Jet Airways elke dag één miljoen dollar.
Het is geen verassing dat hun verliezen op de internationale markt zo groot zijn. De vluchten via Brussel doen het momenteel niet goed. De load factor vanuit onze hoofdstad naar New York JFK ligt momenteel onder de 60% en de route zal zeer binnenkort worden gedowngraded naar een Airbus A330-200 in plaats van de huidige Boeing 777-300ER.
©Yannick De Bel
Resultaten eerste kwartaal
De totale omzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 37% tot 679 miljoen dollar. Hun internationale operaties zijn goed voor 42% van de totale omzet. Het totale verlies na taksen voor dit kwartaal bedraagt 63,1 miljoen dollar.
Toekomst
Ook de nabije vooruitzichten zien er niet goed uit. Door de zeer hoge brandstofprijzen is winst maken zo goed als uitgesloten voor Jet Airways.
Bof. Wie weet stoppen ze hun activiteiten nog op BRU:sadder:
Hoe zit het met hun kapitaal? Van Alitalia weten we bv dat ze bv totaal geen kapitaal meer hebben. Heeft Jet genoeg om te kunnen overleven?
Nog niet te veel paniek mensen, dat een maatschappij verlies maakt na het samenstellen van nieuwe routes is héél normaal! Jet Airways heeft bv. op BRU enkele grote nieuwe routes liggen, dus dat verlies komt niet onverwacht… en die bezettingsgraad… tjah, misschien wat meer reclame maken onder de Europeanen?
Nu kapitaal hebben ze nog wel volgens mij, anders gaan ze geen nieuwe toestellen bestellen hé…
Het is inderdaad zo dat nieuwe routes de eerste 1 à 2 jaar verlies maken, vooraleer ze winstgevend worden. Maatschappijen calculeren dit in in hun rekeningen en budgetten en zo verder. Maar nu staat de kerosine zo duur dat die 1 à 2 jaar al 3 jaar en meer wordt. Dat werd niet ingecalculeerd bij het bestellen van die vliegtuigen en het openen van die routes. Daardoor maken ze nu zo veel verlies. Ze kunnen dat opvangen bij een normale kerosineprijs, maar nu niet. Dus hopelijk hebben ze een paar rijke investeerders achter zich…
Die grote maatschappijen hebben een reservevoorraad of privécontracten met olieproducenten…
Dus volgens mij is de crisis er nog niet meteen… ze kunnen het wel even opvangen en Het Midden Oosten denkt eraan meer olie op te pompen zodat de prijs lager komt te liggen…
Toen ik ermee naar JFK vloog zat het vliegtuig nochtans heel vol, met de terugkeer ook.
Dat was op 31 maart 2008