“The Air France Offensive in Marseille” gelanceerd

Op 19 november vorig jaar maakte Air France haar nieuwe netwerkstrategie bekend. Als antwoord op de steeds groter wordende aanwezigheid van lowcostmaatschappijen op regionale luchthavens in Frankrijk, wou Air France het roer omgooien. Waar men zich tot nu vooral concentreerde op de luchthavens in Parijs (Charles de Gaulle voor het gros van het internationale verkeer en Orly voor de meeste binnenlandse vluchten), zouden de zogenaamde “provinciale bases” in het nieuwe beleid meer aandacht krijgen. De luchtvaartmaatschappij voegt nu de daad bij het woord en zal vanaf begin oktober haar aanbod vanuit Marseille sterk uitbreiden bij wijze van proef.


© Thierry Balzer – airliners.net

Het project kreeg de titel “The Air France offensive in Marseille” mee, een naam die de lading van de operatie maar al te goed dekt. Vanaf 2 oktober komen er 14 nieuwe non-stop vluchten vanuit de Zuid-Franse stad. Daarmee wordt het huidige stoelaanbod met bijna een derde verhoogd. Bij de nieuwe bestemmingen zitten onder meer Bazel Mulhouse (op de grens met Zwitserland), Biarritz, Brest, Athene, Kopenhagen, Düsseldorf, Eindhoven, Milaan Malpensa, Moskou en Praag. Ook iets “exotischere” bestemmingen als Casablanca (Marokko), Beiroet (Libanon) en Istanboel (Turkije) worden toegevoegd aan het routenetwerk. Ook op sommige binnenlandse routes wordt extra capaciteit aangeboden, soms zijn er zelfs tot 80 procent meer stoelen.

“Air France wil met dit project – waaraan alle personeelsleden in Frankrijk, in Europa en rond de Middellandse Zee hebben meegewerkt – een nieuwe vicieuze cirkel starten. Die moet het voor ons mogelijk maken om onze operaties op de middellange afstand opnieuw winstgevend te maken, waarop de fundering van de Air France-KLM-groep gebouwd is. Tegelijk bieden we onze klanten aantrekkelijke prijzen aan en kunnen we ons personeel op lange termijn werkzekerheid geven”, zo zei Pierre-Henri Gourgeon, de Chief Executive Officer van Air France-KLM.


© Francois Xavier Simon – airliners.net

Met deze nieuwe strategie wil de luchtvaartmaatschappij een “belangrijke reductie” in operationele kosten (zo’n 15 procent) bereiken. Om dat te bereiken wordt onder andere met één enkel vliegtuigtype (Airbus A320 uitgerust met tussen de 142 en 178 zetels) gewerkt, wordt het brandstofgebruik geoptimaliseerd en worden de onderhoudskosten “gerationaliseerd”. De zogenaamde utilization rate van de toestellen wordt de hoogte ingejaagd van 8 naar 12 uur per dag, met vertrekken vroeger in de ochtend en aankomsten later op de avond. Ook de turnaround times worden op elke luchthaven met 5 minuten ingekort. Cabine- en cockpitpersoneel krijgen verder ook bases toegewezen in de provincies (tot nu toe was enkel Parijs mogelijk).

Marseille is wellicht de eerste van vier nieuwe regionale hubs die Air France de komende maanden uit de grond zal stampen. De drie anderen worden waarschijnlijke Bordeaux, Nice en Toulouse. Nieuwe vluchten naar bestemmingen doorheen Europa en rond de Middellandse Zee zouden al vanaf de zomer van 2012 (die officieel in maart begint, nvdr) kunnen worden uitgevoerd. “Op de lange termijn richten we onze pijlen op een groei van 30 procent qua zetelcapaciteit,” staat in de persmededeling. Daarvoor wil de maatschappij 54 nieuwe routes openen vanuit de vier opgenoemde steden. De capaciteit op binnenlandse routes wordt ook verder uitgebreid.