Aanpassingen aan Europese B737 MAX’en kan half januari beginnen

EASA heeft vandaag haar vereiste aanpassingen aan de B737 MAX en pilotentrainingen voorgesteld. Nu is er een consultatieperiode van 28 dagen waarna EASA tegen midden januari haar finale luchtwaardigsheidsrichtlijnen zal publiceren. De training voor piloten kan nu al van start gaan.

De aanpassingen die EASA voorstelt zijn grotendeels hetzelfde als die van de Amerikaanse FAA. De technische en software aanpassingen aan het vliegtuig zijn hetzelfde, maar er zijn wel twee verschillen in de handeling van het vliegtuig door de piloten. Zo zal EASA piloten toelaten om tussen te komen wanneer de stick shaker (waarschuwing dat het toestel in een overtreksitautie komt) van het toestel foutief werd geactiveerd door het vliegtuig. EASA zal ook voor een korte termijn het gebruik van de autopiloot verbieden bij bepaalde soorten nauwkeurige landingen.

Vooraleer Europese maatschappijen opnieuw met het toestel mogen vliegen zullen ze dus alle aanpassingen moeten uitvoeren en de piloten opnieuw opleiden. Omdat de beschikbaarheid van B737 MAX-simulatoren beperkt is, mogen die trainingen nu al gebeuren voor de publicatie van de finale richtlijnen.

Wanneer alle aanpassingen zijn uitgevoerd, moet het toestel één testvlucht zonder passagiers uitvoeren, waarbij wordt gekeken of alles functioneert zoals voorgeschreven. Indien die testvlucht succesvol is mag het toestel opnieuw passagiers vervoeren.