Play Airlines maakt shift in business model door tegenvallende resultaten

Het IJslandse Play Airlines gaat minder tussen IJsland en Noord-Amerika vliegen. De maatschappij heeft het sinds dit jaar moeilijk op de trans-Atlantische markt omdat andere maatschappijen in deze markt uitbreidden. De maatschappij gaat zich nu meer richten op vluchten naar Zuid-Europa.

Play Airlines heeft het financieel moeilijk op de trans-Atlantische markt vanuit IJsland. De maatschappij vliegt momenteel naar vijf bestemmingen (Hamilton, Washington-Dulles, Baltimore, Newburgh en Boston) in Noord-Amerika maar ziet een negatieve impact op de bedrijfsresultaten. Door een toegenomen capaciteit door andere maatschappijen staan de prijzen onder druk. Tegen volgende zomer wil de maatschappij enkele bestemmingen in Noord-Amerika en Noord-Europa schrappen. Ook gaat de frequentie op bestaande routes naar beneden.

Daar tegenover staat dat de maatschappij zich nog verder gaat focussen op vluchten naar Zuid-Europa. Die zijn volgens Play al vanaf het begin winstgevend. De maatschappij gaat hiervoor ook een Maltese air operator certificate aanvragen waarop 3 tot 4 toestellen moeten worden gezet. Met een eerste toestel wil Play een basis openen in Tenerife vanwaar het naar Keflavik en Akureyri in IJsland gaat vliegen maar kijkt Play ook naar andere Europese bestemmingen.

De financiële resultaten zouden voor dit jaar nog positief zijn, maar zullen wel lager liggen dan vorig jaar. Dat lijkt de algemene trend te worden voor veel Europese luchtvaartmaatschappijen.