Luchthaven Charleroi is uit op Brussels Airlines

Het gaat niet goed met Brussels Airlines in deze moeilijke economische tijden. De laatste jaren stapelt de luchtvaartmaatschappij de verliezen op en ook voor 2012 en 2013 ziet het plaatje er niet rooskleurig uit. In de periode tussen 2008 en 2011 boekte SN een negatief bedrijfsresultaat van 131 miljoen euro, het voorbije jaar alleen was al goed voor 80 miljoen daarvan. Er werden deze maand al besparings-maatregelen aangekondigd, waardoor zo’n 60 banen in het gedrang zouden komen.

Dat nieuws staat in schril contrast met de successen die over de taalgrens geboekt worden. Brussels South Charleroi Airport huldigde deze zomer nog 4 nieuwe gates in en verwacht dit jaar 5,8 miljoen reizigers te ontvangen. Grootste klant Ryanair kondigde deze week nog maar vier nieuwe seizoens-bestemmingen vanuit Charleroi aan en vergroot hiermee nog eens haar invloed op de luchthaven. Het bestuur van BSCA heeft nu een voorstel ingediend bij de Brussels Airlines-directie.


© Brussels Airlines

“Mijn voorstel heeft tot doel om een grote nationale luchtvaartmaatschappij in ons land veilig te stellen”, zegt de Waalse minister André Antoine (cdH). Het komt erop neer dat BSCA een half miljoen SN-passagiers per jaar kan en wil overnemen. Hierdoor kan Brussels Airlines heel wat besparen, want Antoine zegt dat de totaalkost voor de afhandeling van één passagier in Charleroi slechts 2 euro bedraagt (in Zaventem is dat meer dan 27 euro, nvdr).

Het is volgens de minister een zuivere win-winsituatie. “Brussels Airlines zal zo wellicht voldoende geld kunnen besparen om ontslagen te vermijden en voor de luchthaven van Charleroi ‘Brussels South’ betekent een gedeeltelijke verhuis een verdere ontwikkeling en meer werkgelegenheid in de regio”, zegt hij. Hoewel een gelijkaardig voorstel vorig jaar al werd afgewezen, dringt Antoine er toch op aan om het idee alsnog in overweging te nemen.

Avatar courtesy of Pieter-Jan Van de Vijver