Laatste Avro RJ85 verlaat Brussels Airlines

Vandaag heeft de allerlaatste Avro RJ85 van Brussels Airlines de Avro-vloot verlaten. Het toestel, met registratie OO-DJP, was de laatste van de RJ85’s die nog overbleef. Met de definitieve uitfasering van dit type uit de vloot beschikt Brussels Airlines momenteel nog maar over twaalf Avro’s. Dat is een derde van de ooit 32 Avro’s die de vloot telde.

De 18 jaar oude OO-DJP, de enige overblijvende Avro RJ85, begon vanmorgen aan zijn laatste dag in commerciële dienst bij Brussels Airlines met een retourvlucht naar Florence. Nadien stond een retourvlucht naar Milaan Malpensa en naar Stockholm Bromma op de planning, maar die planning werd uiteindelijk gewijzigd. De vlucht naar Stockholm werd geüpgraded naar een Avro RJ100 waardoor uiteindelijk de laatste commerciële vlucht voor de OO-DJP die naar Milaan Malpensa was.

Om 16:02 landde het toestel voor de laatste keer met passagiers in Brussel. Na het uitstappen van crew en passagiers werd het toestel naar de Brussels Airlines hangar gesleept. Hoelang het toestel nog in Brussel zal blijven en of het toestel nog een volgende eigenaar krijgt, hebben we vandaag nog niet te weten kunnen komen.

Met de laatste vlucht van de OO-DJP komt er een einde aan het tijdperk van de Avro RJ85’s in de Belgische luchtvaart. In totaal bestond die subvloot uit 14 toestellen. Tussen 2011 en dit jaar werden er geleidelijk aan 13 toestellen uitgefaseerd. Van die 13 zijn er momenteel nog maar 5 actief. De overige staan ofwel ergens opgeslagen of zijn al tot schroot herleid.

© Yannick De Bel – Een Avro RJ85 landt op runway 02 in Brussel./

Van de 6 oudere BAe 146-200’s, waarvan de laatste (OO-MJE) tot in 2012 voor Brussels Airlines vloog, zijn er 2 die dienst doen als trainer voor de brandweer van Brussels Airport, 2 die staan te wachten om omgebouwd te worden tot brandweervliegtuig en 2 die naar Kirgizië zijn gegaan. Dat allemaal volgens de laatste beschikbare informatie.

Maar hoewel de vloot al serieus verkleind is van 32 naar 12 toestellen blijven de Avro’s een belangrijke rol spelen bij Brussels Airlines. De geschatte einddatum voor de toestellen bij de maatschappij is de laatste jaren telkens opgeschoven, mede dankzij de goedkope leasingprijs. Door de leeftijd alsook de lagere efficiëntie van de toestellen zijn er nog maar weinig maatschappijen die geïnteresseerd zijn om het toestel in hun vloot op te nemen. Daardoor is het voor de eigenaars van de toestellen de beste oplossing om ze voor een lage prijs te verhuren, zoals aan Brussels Airlines. Daardoor kunnen ze nog langer opbrengen vooraleer ze uiteen gehaald worden.

De Avro’s werden de voorbije jaren samen met de B737’s van Virgin Express vervangen door 13 A319’s en 6 A320’s. Verder zijn er ook nog de Dash-8’s van FlyBe en Tyrolean en de Embraer van BMI Regional die kortere vluchten voor Brussels Airlines uitvoeren.